Budapesti Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakgimnázium


Iskoladráma, mint hitoktatás – egy CSÍKSOMLYÓI PASSIÓ bemutató margójára

Különleges nagyböjti lelkinap részese volt a Budapesti Ward Mária Iskola közössége. Már hónapok óta készültek az iskola zeneművészeti szakgimnáziumának növendékei, a gimnázium színjátszói és tanáraik a Csíksomlyói passió színpadra állításával.

A 18. századból fennmaradt gazdag forrásanyagból dr. Medgyesy S. Norbert művelődéstörténész, drámakutató szakmai segítségével válogatták ki a legértékesebb és a csíksomlyói hagyományra legjellemzőbb szövegeket, amihez egyházzenei, régizenei és népzenei anyagokat illesztve vitték színre Jézus szenvedéstörténetét. Így az előadásban például helyet kapott az „égi pör” jelenete, ahol az Atyaisten ószövetségi alakokat, illetve allegorikus figurákat kérdez fia sorsáról. Vagy ilyen módon kerül az előadás egyik középpontjába a szenvedő Mária alakja is.

A középkori hagyományban kialakult magyar nyelvű misztériumjátékok legtovább a Kárpátok keleti részénél, Csíksomlyó környékén maradtak fenn. A zarándokhely nem csak pünkösd szombatján, hanem nagypénteken is megtelt a környező vidéken élő emberekkel, akik a passiójátékra érkeztek ide. Az itteni ferencesek által működtetett iskola diákjai, 80-120 fő adta elő Jézus kínszenvedésének és feltámadásának történetét, egészen az 1780-as évekig.

Az egyházi év legnagyobb ünnepének eseményeit a Csíksomlyói passió hagyománya különleges módon őrzi. Egyfelől ünnepélyes, művészi, ugyanakkor közérthetőségre törekszik. Egyszerre van benne jelen a szent és a profán hagyomány.

A passióra ellátogató tömegek egy különleges iskoladráma előadáson, valamint egyszerre hitoktatásban, lelkigyakorlaton vettek részt a misztériumjátékon keresztül. A történet előadásának célja volt a nézők lelki ráhangolása a nagyhétre, a bűnbánattartásra és vezeklésre.

Maga a történet, az előadás archaikus szövegei, és a művészi zenei összeállítások hatása a mai kor hallgatóságára is így hat. Ezzel a lelki élménnyel gazdagodhattak a Budapesti Ward Mária Iskola diákjai, akik e hagyomány felelevenítésével tartották meg az idei nagyböjtben lelkinapjukat.

 


Anyajegy előadás - beszámoló

„Döbbentem tapasztalom, hogy hiába vagyok a közepén az életemnek, hiába vagyok én a Mama, mégsem vagyok az a nagy és mindenható lény, akinek annak idején az éppen ennyi idős szüleimet láttam. Felnőtt vagyok, de nem vagyok eléggé erős.” (Szabó T. Anna)

      „Mikor szoptasson egy anya? Rögtön felveszem-e a gyereket, ha sír? Mikor kell sapkát adni rá és mikor inkább levenni? Ezekre a kérdésekre mindenki jobban tudja a választ. Tulajdonképpen mindig mindenki jobban tudja, hogy mit kellene csinálnia egy anyának. Tudja ezt a buszvezető, a szomszéd néni és az összes rokon. Egy valamit biztosíthatok a ma estével kapcsolatban: az itt ülő anyukák, kismamák és hölgyek nem fogják megtudni, hogy mitől lesznek jó anyák vagy mit rontottak el gyermekük nevelésekor. Egy dolog biztos: az előadás egy tükröt tart és elgondolkodtat az anyaságról és a nőiességről.” – 2017. szeptember 11-én este a teltházas Tolnay Klári Teremben ezekkel a gondolatokkal vezette fel Steiger Anita az Anyajegy című előadást, amelyet 30. alkalommal adott elő a bábszínész.


Művészeti nevelés

A 2017-2018. tanévre készülve, rövidesen beosztásra kerülnek a „Művészeti nevelés” órák csoportjai. Ez jövőre is kötelező, órarendbe beépített, osztályozott, de a listából választható tanóra lesz a 9-11. évfolyamok számára. Ehhez szeretnénk felmérni, hogy ki-ki, melyik tárgy foglalkozásait szeretné jövőre látogatni az órarendi tanórák keretében. Kérjük, hogy a felsorolt csoportok közül hármat jelöljetek meg sorszámozva (1., 2., 3.), jelezve a szervezők részére, hogy melyiken vennétek részt legszívesebben! Igyekszünk a kéréseteket figyelembe venni, de eltérés lehetséges!
A művészeti nevelés leírása és a csoportok bemutatkozása 2017. június 6-ától megtekinthető a honlapon a „Művészeti nevelés” fül alatt.
A csoportok csak kellő létszámú jelentkező esetén indulnak.

Jelentkezési lap >>>>

Fotószakkör >>>>

Kézműves >>>>

Gimnáziumi kórus >>>>

Kreatív írás >>>>

Rádió >>>>

Vizuális kultúra >>>>

Színjátszó >>>>

Társastánc >>>>

Retorika >>>>

Iskolaújság >>>>