Hogy a legjobb döntést hozzuk meg
A pályaválasztás tulajdonképpen egy döntés, egy vagy több alternatíva között, míg a pályaorientáció egy folyamat, mely több döntésből áll.
Ahhoz, hogy a legjobb döntést hozzuk meg, több dolog szükséges:
- reális énkép, önismeret
- pályaismeret
- képzési lehetőségekre vonatkozó ismeretek
- munkaerő-piaci ismeretek
Az életpálya-tervezés egy tudatos folyamat, az egész életen át tart, célja az iskola és munka közti kapcsolat elmélyítése.
Életpályánk nyolc szerepből épül fel: gyerek, tanuló, szabadidős tevékenység, polgár, dolgozó, házastárs, háztartásfenntartó, szülő. Az egyes szerepek megvalósulását a külső tényezők (pl. társadalom, iskola, család), és belső tényezők (pl. érdeklődés) együttesen határozzák meg.
Mennyire ismerem önmagam?
Az önismerete szó az önmagunkról való tudást jelöli, azt, hogy ismerjük saját tulajdonságainkat, adottságainkat, képességeinket, készségeinket, vágyainkat, céljainkat. Tudatában vagyunk erősségeinknek, lehetőségeinknek, de gyengeségeinknek és korlátainknak is.
Önismeretünk forrásai lehetnek:
- saját élményeink és ezek tudatosítása
- környezetünk
- az élet valamennyi területén elért teljesítményünk értékelése
Önértékelésünket sikereink és kudarcaink egyaránt meghatározzák.
(Forrás: debmedia.hu)
Készítsd el személyes SWOT analízised! Gyűjtsd össze saját erősségeidet, fejlesztendő területeidet, lehetőségeidet és akadályaidat!
ERŐSSÉGEIM |
GYENGESÉGEIM |
|
|
LEHETŐSÉGEIM |
AKADÁLYAIM |
|
|
Érdeklődés, képesség, érték, munkamód
Az érdeklődés egy érzés vagy érzelem, amely figyelmet ébreszt bennünk valamely tárgyra, eseményre vagy folyamatra vonatkozóan.
(Forrás: NyugatiJelen.com)
Érdeklődésünket pozitív és negatív jelenségek egyaránt dominálják. Nem állandó, életünk során többször változhat. Sokszor a hobbinkhoz kötődik. Megfigyelhető, hogy a számunkra érdekesebb ismereteket gyorsabban sajátítjuk el, illetve az érdeklődéssel végzett munka időtartamát rövidebbnek érezhetjük.
Az érdeklődés sokkal fontosabb a későbbi sikerek szempontjából, mint a készség vagy a képesség. A motiváció átsegíthet bennünket tudásbéli hiányosságainkon, ezért a pályaorientáció során az egyik leglényegesebb szempont annak megvizsgálása, mi is érdekel bennünket igazán.
Hogyan is tudod ezt tudatosítani? Sorolj fel legalább 10 olyan tevékenységet, amit szeretsz csinálni, majd gondold át, megfeleltethetők-e ezek a tevékenységek valamilyen munkatevékenységnek? Ha ezzel végeztél, jegyezd fel, mely tantárgyakban találod magad jónak! Vannak párhuzamosságok?
A képességek a személyiségnek viszonylag állandó sajátosságai, amelyek bizonyos területen a sikeres tevékenység előfeltételei. Velünk született adottságainkból gyakorlás segítségével alakulnak ki. Fejleszthetőek, de csak bizonyos mértékig.
7 fő képességünk:
Nyelvi kifejezőképesség, számolási képesség, térbeli gondolkodás képessége, fizikai teherbírás, kapcsolatteremtő képesség, kézügyesség, ötletgazdagság.
Kulcsképességeink
Ezek a szakmákon felüli képességeink, különböző mértékben szükségesek egy-egy foglalkozás ellátásához. Ilyenek lehetnek pl. a rugalmasság, céltudatosság, problémamegoldó képesség stb.
Az érték olyan tulajdonságunk, amely alapján a környezetből kiválasztjuk a magunk számára fontos dolgokat. (Szilágyi, 1997) Az értékek befolyásolják a társadalmi beilleszkedésünket, pályaválasztásunkat, illetve munkavállalásunkat.
(Kép forrása: freepic.com)
Rajzolj egy kört, oszd fel tortaszerű szeletekre úgy, hogy minden érték-szelet (pl. társas kapcsolatok, anyagiak, szellemi ösztönzés, változatosság, önérvényesítés, függetlenség stb.) az általad fontosnak tartott mértékben jelenjen meg. Ebből kifolyólag a tortaszeletek nem lesznek egyforma nagyságúak.
A munkamód összetett pszichológiai tulajdonságunk, amely a munka sajátosságaiból fakadó egyéni megoldások összességén alapszik. (Szilágyi, 1997). Valójában nem más, mint a munka végzésének jellegzetességei.
Kettesével találsz állításokat. Válaszd ki a két állításból azt, amelyik legjellemzőbb rád! Ha átnézed majd válaszaidat, megállapíthatod, hogy milyen típusú munkák állnak legközelebb hozzád.
A munkámban nem vállalok felelősséget. Szívesen vállalok felelősséget a munkámban.
Jobban megbízok munkám kapcsán a jól bevált módszerekben. Szeretek új dolgokat kipróbálni.
Emberekkel szeretek foglalkozni. Tárgyakkal, gépekkel szeretek dolgozni.
Szeretem magam ütemezni a munkámat. Szívesen veszem, ha megmondják, hogy mit csináljak.
Munkám során a feladatokat aprólékosan szeretem megoldani. Munkám során a feladatokat gyorsan, nagyvonalúan szeretem megoldani.
Szabadban szeretek dolgozni. Belső térben dolgozom szívesen.
Inkább a kezemet szeretem használni munkám során. Inkább a fejemet szeretem használni munkám során.
Állandó helyszínen szeretek dolgozni. Mindig változó helyszínen szeretek dolgozni.
Másokkal együtt szeretek dolgozni. Egyedül szeretek dolgozni.
Szeretek embereket irányítani a munkám során. Azt szeretem, ha inkább engem irányítanak a munkám során.
Ha úgy gondolod, hogy szívesen beszélgetnél mindarról, ami itt felvetődött, keress bátran!
Bánhegyi Andrea- PO-tanár