Időkeret
A szeretetszolgálat gyakorlása során a diákok párokat alkotva, vagy egyénileg felügyelet mellett naponta legfeljebb három órát (3×60 perc) tevékenykedhetnek az alábbi területeken.
Hétvégén, vagy iskolai szünetekben egy napon legfeljebb öt órát (5x60 perc) lehet beszámítani a szeretetszolgálatba.
Egy szeretetszolgálatos óra minden esetben 60 percet jelent. (Ha iskolán kívül történik, az utazási idő nem számítható be.)
Szeretetszolgálatunk éves tervezése, feladatai
Időpont | Feladat |
Szeptember | Egyeztetés az intézményekkel |
Szeptember közepe | Bevezető foglalkozás, szolgálati helyek bemutatása, jelentkezés 3 óra, az alábbi bontásban: |
1 óra kiscsoportos megbeszélés, fogalomtisztázás a szeretetszolgálat mibenlétéről | |
1 óra tanúságtétel: az előző évben szolgálatot végzett diákok beszámolói | |
1 óra: szolgálatok részletes bemutatása, gyakorlati tudnivalók | |
Október közepe | Szülők által aláírt jelentkezési lapok leadása |
Október közepe | Ünnepi mise, szeretetszolgálatos napló, mécses átadása |
Október közepe | Egyeztetés az osztályfőnökökkel és kísérő tanárokkal. Első alkalommal a felelős pedagógus minden iskola által szervezett helyre elkíséri az első alkalommal a diákokat. Ilyenkor találkozik személyesen a fogadó intézmények felelőseivel. |
Október vége – június eleje | Szeretetszolgálati program |
Január vége | I. reflexió (2 óra) |
Március-április | II. reflexió (2 óra) |
Június eleje | Zárás (3 óra) |
Bevezető foglalkozás:
Kiscsoportos munkában együtt gondolkozunk arról, hogy kik és miért kerülnek ki a társadalomból?
Miért van szükség szociális gondoskodásra?
Szolgálati helyek bemutatása:
A szolgálat indításakor a választható feladatok bemutatását az előző évben végzett diákok segítik. Személyes élményeiket átadva ajánlják az általuk végzett szolgálatot a program új résztvevőinek. A diákok ezek után választanak szolgálati helyet maguknak. Fontos, hogy már e döntés is az önismeret erősítését szolgálja.
I. reflexió:
Erre a találkozásra akkor kerül sor, amikor a tanulók már legalább négy alkalommal végeztek szolgálatot. Ezen egy tanár és egy már tapasztalt, idősebb diák vezetésével mindenki bemutatja a végzett szolgálatot, és beszámol arról, hogy mit adott és mit kapott. Ötletbörzével segítjük egymást a szolgálatban. Egy kiscsoportba (6-7 fő) különböző tevékenységet végző diák kerül.
II. reflexió:
Beszélgetés egy-egy intézményhez kapcsolódó diákokkal a végzett munka örömeiről, nehézségeiről.
Zárás:
Minden diáktól, aki teljesítette a kötelező óraszámot, írásos beszámolót kérünk személyes tapasztalatairól. Erre a célra a honlapról letölthető szabvány nyomtatvány áll a rendelkezésükre „Beszámoló a szeretetszolgálatról”, reflexiójukat előre megadott szempontok segítik. A nyomtatványt „Arial Narrow” betűtípussal és 12-es betűmérettel kérjük kitölteni.
A tanév végén a programban résztvevő diákok azokat a helyzeteket idézik fel a kapcsolattartók, a program- és intézményvezetők előtt, amelyekben azt élték meg, hogy akkor és ott segíthettek. Tablókkal, video- és hangfelvétellel, zenei előadással, diavetítéssel, élménybeszámolóval mutatják be féléves munkájukat és osztják meg mindenkivel a végzett szolgálattal kapcsolatos érzéseiket, gondolataikat. A tanulók egymás beszámolóját hallgatva értékelhetik önmagukat. Törekszünk arra, hogy minden diák érezze a támogató jelenlétet a szolgálat során.